
Begin dit jaar zijn we vanuit het Gilde gestart met de productie van een serie video’s bij onze leden. We krijgen een kijkje in de keuken van het familiebedrijf en onze leden geven aan wat voor hun de toegevoegde waarde is van het Gilde. Deze video’s delen wij in de komende periode met u. Ter ondersteuning van de video’s hebben we de gelegenheid aangegrepen om de ondernemers een aantal extra vragen te stellen over de huidige situatie en hoe zij hiermee omgaan. Het derde familiebedrijf in deze serie is Spronk Bakkerijmachines van mede-eigenaar Harm Spronk.
Welke impact heeft de huidige crisis op jullie onderneming?
Tijdens de coronacrisis hebben we letterlijk gemerkt dat klanten hun bijna opdrachten terugtrokken en projecten/levering uitstellen. Kortom op korte termijn een omzetverlies van snel -35%. Gelukkig zijn de kleine ambachtelijke broodbakkerijen druk en scoren soms zelfs een kleine plus. Mensen consumeren meer brood thuis en ook het gebak rond de feestdagen is meer genuttigd. Dat is goed nieuws voor ons waardoor de bakkers ook durven te blijven investeren in machines. We merken tevens dat er vanuit de horeca een aantal bedrijven ons hebben benaderd voor inventaris om een kleinschalige bakkerij in hun bedrijf op te starten.
Welke maatregelen zijn er getroffen?
We hebben onze medewerkers geïnstrueerd en extra desinfectie verstrekt, ze werken vooral zelfstandig dus 1,5 meter is vaak realiseerbaar. Onze accountmanager heeft de eerste maand vanuit huis en kantoor de klanten benaderd en is langzaam aan steeds meer op afspraak weer onderweg en de handel wordt weer actiever.
Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?
Richting toekomst verwacht ik dat een deel van onze klanten de crisis niet overleeft. We gaan binnen Nederland proberen om ons werkgebied uit te breiden en hopen dus tegen de stroming in een groter marktaandeel te realiseren. We hebben vlak voor de crises onze vernieuwde website met een internationaal marketingplan gelanceerd en we merken dat dit nu al aanvragen en orders oplevert.