Hoe komen familiebedrijven de crisis door?

Anita van Gils

Hebben familiebedrijven een grotere veerkracht in crisistijd dan niet-familiebedrijven? En waar hangt dat mee samen? Dr. Anita Van Gils, universitair hoofddocent ondernemerschap en familiebedrijven aan de Universiteit Maastricht, zette het bestaande onderzoek naar deze vragen, veelal uitgevoerd na de vorige (financiële) crisis in 2008, op een rij. “Veel mensen beseffen niet dat ruim zeventig procent van alle Nederlandse bedrijven een familiebedrijf is”, zegt ze, “van de broodjeszaak hier om de hoek tot Heineken.” Van Gils legt uit welke factoren belangrijk zijn om een crisis als de huidige te overleven en wat haar onderzoeksgroep daaraan bijdraagt.

Goede rentmeesters doen het beter

In haar overzichtsartikel voor het Instituut voor het Familiebedrijf (IFB, kenniscentrum voor familiebedrijven in Vlaanderen) zet ze een aantal lessen op een rij die geleerd kunnen worden uit eerder wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van een economische crisis voor familiebedrijven. Cruciaal blijkt bijvoorbeeld dat families zich goede rentmeesters tonen, met de intentie om de belangen van alle stakeholders zo goed mogelijk te behartigen. “Dus niet een hoop kapitaal onttrekken aan het bedrijf omdat zoonlief een nieuwe sportwagen wil”, chargeert Van Gils het voor de duidelijkheid. Daarnaast is het volgens meerdere studies van groot belang dat de familie betrokken is bij het management om een crisis het hoofd te bieden. “Een CEO uit de familie zou de rationele economische doelstellingen van het bedrijf beter kunnen combineren met de niet-economische of sociaaleconomische verwachtingen van de familie”, aldus eerder onderzoek.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Foto: Sam Rentmeester