
Strategisch innoveren
Heeft u en uw bedrijf de visie en de drive om de regels van uw markt te veranderen? Bent u in staat om te breken met de regels van het spel en als het ware eigen regels te creeëren? Als ja, dan verkeert u in goed gezelschap. Bedrijven als Google, Apple maar ook het bedrijf van André Rieu zijn u daarin voorgegaan. Het zijn organisaties die een fundamenteel andere waarde hebben geleverd aan hun klanten en dat blijven doen.
De realiteit is echter voor veel bedrijven anders. Het lijkt echter alsof managers en organisaties vergeten zijn om oorspronkelijk te denken maar vooral bezig zijn om te vergelijken met andere bedrijven en elkaar te kopiëren. Het gaat dan om efficiëncy en effectiviteit en niet meer om werkelijk onderscheidend vermogen. De druk van de buitenwereld lijkt een belangrijke bepalende variabele voor dit gedrag. Echter… juist voor familiebedrijven ligt hier een unieke kans! Er is minder druk van externe aandeelhouders, van control verplichtingen, van korte termijn denken. Het gaat hen daarentegen juist om het lange termijn belang van de onderneming in de volle breedte.
Tijdens de bijeenkomst op 11 november van het Gelders Familiebedrijven Gilde willen we graag deze thematiek verder met u behandelen met behulp van deskundigen op gebied van strategische innoveren maar ook door een praktijkcase – in dit geval het bedrijf CCV / ‘payment solutions’ verder uit te diepen. We hopen u daarmee inspiratie en structuur te kunnen bieden om zelf met strategisch innoveren aan de slag te gaan (voor zover u dat natuurlijk nog niet deed).